Зібрали для вас десять книг і фільмів, які допоможуть осмислити трагедію і знову повірити у людяність
Історія має багато направду чорних сторінок, і Голокост, без сумніву, належить до одних з найчорніших. Проте не дарма кажуть, що у найтемніші часи краще видно світло — інакше вижити, пережити їх було би, мабуть, неможливо. Мистецтво, яке з'явилося як відповідь на Голокост та спроба осмислити те, що відбулося, не лише зображає тодішні події і долі людей, але і розкриває людську природу і часто говорить про те саме світло у темряві. Воно про страшні речі, але водночас — про надію. Зібрали для вас деякі книги і фільми, які осмислюють тему Голокосту і залишаються поза часом. Тільки не дивіться/читайте все це разом — є ризик виплакати всі очі.
Це не просто книга спогадів того, хто пережив Голокост, записаних його сином, а ще і книга, яка має доволі несподівану форму. "Маус" — це графічний роман, у якому євреїв зображено у вигляді мишей, а нацистів — у вигляді котів. Щемку оповідь батька про життя польських євреїв та своє життя, які так стрімко змінилися з нормальних і звичних на реалії Голокосту, Арт Шпігельман трансформував у комікс, за який у 1992 році (за рік після публікації) отримав Пулітцерівську премію. Це водночас і дуже особиста історія, і глобальна — байдужим вона не залишить нікого.
Роман піднімає важкі теми на тлі і без того важких подій: нацистський режим, почуття вини, неписьменність, стосунки із великою різницею у віці. А ще каяття і прощення. Головний герой — чоловік на ім'я Міхаель Берг — ще підлітком випадково зустрічає старшу жінку, з якою у нього зав'язується роман. Минають роки і Міхаель спостерігає за процесом над наглядачкою концтабору Освенцим. І ця наглядачка — та сама жінка. Це заплутана історія, у центрі якої — люди і ті вибори, які вони роблять у життєвих обставинах, які, здавалося би, вибору не дають.
Книга розповідає історію дівчинки, яка у важкі часи війни та Голокосту закохалася у книги та відкрила для себе силу слів. У світі, де смерть мешкає по сусідству, у світі, повному небезпек, де спалюють книги, руйнують міста і життя, переслідують і знищують людей, Лізель робить те, що може: краде і рятує книги. Це історія про виживання у складний час і допомогу вижити іншим. Оповідач у цій книзі — Смерть. Та попри біль і темряву, що є у книзі, там не лише самі вони, а і взаємодопомога, любов, друзі, надія. Світло у темряві.
Це книга про силу кохання, віри та внутрішнього спротиву, у центрі сюжету якої — історія кохання, що вижило у таборі смерті. Роман заснований на реальній історії ув'язнених у концтаборі, любов яких зародилася у тих страшних стінах, і дала обом сили та надію, щоб вижити. Ця книга оповідає про життя Лалі Соколов — татуювальника з Аушвіцу, його кохання до Гіти Фурман, і про те, як у найтемніші часи люди зберігають в собі людське і вміння любити. Лише з цим, здається, і можна такі часи пережити.
Це роман про світ дев'ятирічного хлопчика Бруно. Спочатку, поки він живе із сім'єю у Берліні, цей світ здається простим, зрозумілим, нормальним. Але невдовзі вся родина переїжджає через нову роботу батька і Бруно виявляє, що насправді його світ повен огорож. Одна з таких огорож — зовсім поруч з його будинком. І за нею живе єврейський хлопчик Шмуль — хлопчик у смугастій піжамі, з яким вони починають товаришувати і грати. Бруно хоче допомогти Шмулю — так він одягає смугасту піжаму і опиняється по той бік огорожі.
Книга ця, перш за все, про те, що всі люди — це в першу чергу люди, рівні, схожі, однакові. І коли ця проста істина ігнорується, перекручується, заперечується, це завжди приводить до страшних, трагічних наслідків, які наздоганяють усіх.
Щемка картина італійського режисера показує історію сім'ї євреїв, яких відправили до концтабору в Італії. Гвідо — головний герой — та його син опиняються відрізаними від світу, один на один із жахом, здається, неминучих страждань та смерті. Батько це розуміє і намагається зробити усе можливе і неможливе, щоби вберегти сина. Він ховає його, переконує малого, що все це — гра, що нічого страшного не відбувається. Гвідо вигадує набір правил: не плакати, не показуватися на очі солдатам, не просити їсти, — і обіцяє, що якщо хлопчик набере у цій грі 1000 балів, то отримає приз — справжній танк. Хлопчик вірить йому, ніби не помічаючи жахів навколо. Це стрічка про світло, яке людина може вберегти у собі з любові; про те, що це світло може рятувати. Про прекрасне життя навіть у жахливому світі.
Фільм про реальну історію Оскара Шиндлера — члена нацистської партії, який у роки війни врятував понад тисячу польських євреїв від Голокосту. Шиндлер — підприємець, і по прибутті до Кракова він отримує дозвіл на відкриття фабрики з виробництва емальованих виробів. Він налагоджує там виробництво і наймає робітників-євреїв, що спочатку дає їм шанс не потрапити до гетто. Саме фабрика і допомагає йому рятувати євреїв від уже запущеної машини Голокосту навіть у найбільш моторошні його часи. Стрічка отримала сім "Оскарів" і стала вже легендарною, як і сам її герой — Шиндлер та його список врятованих євреїв.
Ця потужна біографічна драма режисера Романа Поланскі заснована на спогадах про Голокост польсько-єврейського піаніста та композитора Владислава Шпільмана. Разом з іншими євреями він потрапляє у варшавське гетто, але йому вдається втекти і сховатися. Йому доводиться провести кілька років, ховаючись по чужих квартирах і спостерігаючи за життям міста на відстані — лише з вікна. Життя у нелюдських умовах прирікає піаніста на голодну смерть. Вижити обдарованому музикантові допомагає німецький офіцер. Номінований на сім Оскарів, "Піаніст" виборов три статуетки — для найкращого режисера, найкращого адаптованого сценарію (Рональд Харвуд) та найкращого актора, а також Пальмову гілку на Каннському кінофестивалі 2002 року.
Це альтернативна історія режисера Квентіна Тарантіно, у якій представлені два сюжети щодо вбивства нацистського керівництва Німеччини. Один замах планує Шошанна Дрейфус (Мелані Лоран), молода французько-єврейська власниця кінотеатру, інший — команда єврейсько-американських солдатів під керівництвом першого лейтенанта Алдо Рейна (Бред Пітт). Зоряний акторський склад, химерний сценарій, несподівані повороти історії — і все це у неповторному стилі чорної комедії Тарантіно.
Захоплююча драма на основі судового процесу, який мав місце у реальному житті, коли американська вчена Дебора Ліпштадт (Рейчел Вайс) подала до суду на британського автора Девіда Ірвінга (Тімоті Сполл), звинувативши його у "запереченні Голокосту". Під час судового розгляду Ірвінг стверджував, що жодного єврея не вбили у газових камерах в Освенцимі. Це була напружена справа, за якою уважно спостерігали світові ЗМІ, і яка врешті довела правоту Ліпштадт, а Ірвінга визнала фальсифікатором історії. Значуща перемога, яка доводить, що правда завжди перемагає. І це дуже важливо знати, у це дуже важливо вірити, коли здається, що правди навколо немає.
Тисячі українців, як військових, так і цивільних, приносять додому гільзи, патрони, гранати, частини снарядів і… Читати більше
Рішення для розбудови комьюніті, комфортних міст, українського підприємництва та інклюзивності суспільства. Читати більше
“Рубрика” відвідала берег Каховського водосховища та дізналась, як змінилось життя Кушугумської громади після російського теракту… Читати більше
Перетворити власний травматичний досвід спочатку на текст п’єси, а потім поставити її на сцені —… Читати більше
Безпека як основний вектор для трансформацій міської інфраструктури Читати більше
4 вересня росіяни вдарили по Львову дронами та ракетами. 189 будинків зазнали пошкоджень, 60 людей… Читати більше
Цей сайт використовує Cookies.