У Вінниці представили оновлений віртуальний 3D-музей Барської кераміки: у чому рішення
5 листопада в Артпросторі "Етно Чари" у Вінниці було представлено оновлений віртуальний 3D-музей Барської кераміки — важливого елемента обласної нематеріальної культурної спадщини.
Про це пише Укрінформ, передає Рубрика.
У чому проблема?
Барська кераміка – це елемент нематеріальної культурної спадщини Вінниччини, традиційний народний художній промисел, різновид подільської кераміки. Виникла у XVІ столітті в місті Барі (Вінницька область, Україна), період найбільшого розквіту припав на кінець ХІХ – початок ХХ ст.
Занепала у 30-х роках минулого століття внаслідок війн, голодоморів та колективізації.
Барські майстри створювали, здебільшого, столові та декоративні вироби: миски, полумиски, тарілки, баньки, глечики, іграшки тощо.
Барська кераміка вирізняється білим тлом із характерним каліграфічним розписом брунатним, зеленим, вохристим і жовтим кольорами з ідеальною графікою та вишуканою плавністю ліній. Один із найпопулярніших сюжетів виробів барських майстрів — "Птах на яблуневій гілці".
Яке рішення?
"За підтримки Українського культурного фонду ми цьогоріч провели масштабний апгрейд сайту "Віртуальний музей Барської кераміки" зі збільшенням кількості експонатів та відтворенням більшості з них у 3D", – повідомив керівник проєкту "Відродження традицій Барської кераміки" Роман Григор'єв.
Віртуальний музей Барської кераміки був створений 2021 року в рамках проєкту "Відродження традицій Барської кераміки". Його реалізувала Громадська організація "Народний музей Барської кераміки" (НМБК).
Тоді у ході науково-пошукової експедиції Україною фундатори музею знайшли зразки Барської кераміки у фондах понад 20 вітчизняних музеїв та понад 40 населених пунктах Вінниччини та п'яти інших областей України.
Загалом було здійснено фотофіксацію більш ніж 300 автентичних виробів давніх барських майстрів, більша частина з яких увійшла до сайту.
Як це працює?
Об'єднана команда громадських активістів, науковців, музейників, дослідників та майстрів продовжила роботу над відродженням славнозвісної Барської кераміки – бренду Поділля ще з XVII століття. І поточного року науково-пошукові експедиції з дослідження Барської кераміки охопили нові музеї та приватні колекції на Вінниччині, Київщині, Хмельниччині, Тернопільщині, Чернівеччині, Полтавщині та Львівщині.
Віднайдені експонати поповнили віртуальну колекцію музею.
Наразі оновлений віртуальний музей дозволяє в рамках одного ресурсу побачити різноманіття форм та орнаментальних композицій зразків Барської кераміки з різних куточків України та світу, а вибрані керамічні вироби відображені у 3D-моделях.
Іще однією ініціативою, спрямованою на відродження цього елементу нематеріальної культурної спадщини, стало проведення Всеукраїнської артрезиденції "Три площини Барської кераміки" у вересні 2024 року у Барі.
На участь в резиденції подали заявки майже 140 майстрів гончарного, образотворчого та фотомистецтва, з яких було відібрано 55 найкращих. Мистецькі роботи, створені учасниками творчої акції за три тижні роботи, були частково презентовані у Вінницькому обласному художньому музеї та Вінницькому обласному центрі народної творчості.
5 листопада в артпросторі "ЕтноЧари" відкрилась підсумкова об'єднана виставка, на якій представлені усі роботи, створені в рамках Всеукраїнської артрезиденції "Три площини Барської кераміки".
Нагадаємо, на Харківщині відновили столітню хату-мазанку й перетворили її на центр громади.
Також повідомлялось, що у Міжнародний день музеїв (18 травня 2024 року) у Києві запрацював відреставрований унікальний вітряк родом з Херсонщини.
Також "Рубрика" поспілкувалась з експерткою та розповідає про різницю між консервацією та реставрацією і що з цього може нам допомогти. Читайте про це в матеріалі "Коли реставрація неможлива: чи збереже українську культурну спадщину консервація пам'яток?".