fbpx
Сьогодні
13:23 08 Чер 2018

Олександр Настенко розповів про хід експедиції, в якій загинув легендарний альпініст Боян Петров

Болгарський альпініст Боян Петров

У травні група альпіністів, до складу якої входив харків'янин Олександр Настенко, підкорювала гору Шиша-Пангма – єдиний восьмитисячник на території Китаю і 14-тий у світовому списку. У перекладі назва гори означає «суворий клімат», і серед альпіністів вона отримала прізвисько «дика» через нерозвиненість «альпіністської інфраструктури». За словами тибетських шерпів, за останні 9 років на вершину Шиша-Пангма з Півночі ніхто не піднімався. Українець Олександр Настенко, китаянка Луо Цзин і кілька шерпів – єдині з великої інтернаціональної експедиції, кому вдалося досягти Центрального Піка (8012 м) в цьому сезоні. На жаль, це сходження стало останнім для видатного болгарського альпініста і зоолога Бояна Петрова. Петров – перший інсулінозалежний альпініст, який зумів добитися сходження на десять восьмитисячників, і це унікальний спортивний результат. На його рахунку, як вченого і співробітника Національного природно-наукового музею в Софії, п'ять відкритих нових видів живих істот. Після Шиша-Пангма у нього був сплачений дозвіл сходження на Еверест з Тібету, але трапилася трагедія.

Олександр Настенко розповів болгарському виданню Summitweb.com, як проходило сходження і про Бояна Петрова. Ця розповідь – важлива пам'ять про легендарного альпініста.

«Боян Петров! Ми познайомилися з Бояном на кордоні Непалу та Китаю. Правильніше сказати, він з нами познайомився. Просто підійшов і сказав: "Мене звуть Боян, я трохи говорю російською". Насправді, він добре говорив російською мовою, і з перших хвилин цей болгарський хлопець зумів простою манерою спілкування і конкретикою настільки привернути до себе, що мені здалося – він мій старий друг, і ми просто давно не бачилися, а зараз несподівано зустрілися і нам треба багато чого згадати і обговорити. Кордон ми проходили разом, сиділи поруч, обговорюючи тибетські пейзажі, ділилися враженнями. Він і я в Тибеті були вперше. З китайського базового табору (5100м) він вийшов першим, відразу слідом за яками з вантажами. Він намагався завжди йти першим.

Коли ми прийшли в базовий табір (на 5700м), то з радістю побачили, що наші намети встановили поруч. Він підійшов і з посмішкою сказав: "Складне буде сходження, якщо перехід від китайського базового табору до базового табору на 5700м склав 17 км!" У нього в активі було 10 восьмитисячників. Боян був дуже сильно "заряджений" на гору. Він планував цього року зійти на всі 14 вершин вище 8000м. Після Шиша-Пангма у нього вже був оплачений перміт на Еверест. Влітку він запланував з друзями сходження на Хан-Тенгрі і пік Перемоги на Тянь-Шані, а у вересні завершити програму сходженням на Чо-Ойю.

Фото Олександра Настенко / Інтернаціональна експедиція на гору Шиша-Пангма

Спілкуючись з ним, складалося враження, що він про свою мрію думає завжди, навіть розмовляючи з ким-небудь, періодично замислювався, ніби як обдумуючи маршрут або плануючи наступний вихід. Працездатність Бояна вражала, він працював більше всіх! Ні дня не сидів без руху вгору! І якщо погода не дозволяла виходити на гору, він один або два рази на день виходив на пагорб (6100м) поряд з базовим табором, для поліпшення акліматизації. Він поспішав, хотів до 15 травня встигнути на Еверест.

Останній раз я бачив Бояна на горі 29 квітня. Я йшов вниз з акліматизаційного виходу, а він вгору. Сказав, що планує сходження на вершину на 2 травня. Він йшов першим, гора дуже "дика" – ні мотузок, ні зрозумілого маршруту. Пам'ятаю, як він радів, що знайшов перехід з першого табору в другий і з другого в третій. Довго думав, по якому з маршрутів робити фінальний вихід на вершину, а потім сказав: "Піднімуся в третій табір, а там за станом схилів буде зрозуміло, як йти". Ходив він на маршруті дуже швидко, "машина", а не людина. На сходження він не брав нічого зайвого, тільки необхідне. Головне для нього було – тільки Гора! Мінімальна кількість калорій, мінімально одягу, мінімум часу і так далі. Побажавши один одному удачі і погоди, він пішов вгору, а ми в базовий табір.

Фото Олександра Настенко. Шиша-Пангма

Фото Олександра Настенко

У базовому таборі Сергій Бершов передав мені супутниковий телефон Бояна, сказавши, що Боян залишив мені телефон, знаючи, що у мене є проблеми по роботі.

Після дводенного відпочинку я і три непальських шерпа 2 травня вийшли наверх. 3 травня ми були в таборі 2 (6700м). Погода була нестійка, вітер, сніг. 4 травня шерпи вийшли в табір 3 (7400м) з закиданням спорядження. Повернулися вони ввечері з поганими новинами. Вони виявили намет Бояна на 7400 м, він був наполовину заповнений снігом, в ньому лежав спальний мішок. Почалася негода, сильний вітер і снігопад. Шерпи залишили нагорі кисень, маску і регулятор на випадок, якщо Боян повернеться до намету. Наступну ніч ми знову провели в таборі 2 на 6700м, залишивши включеним ліхтарик на всю ніч, на випадок, якщо Боян буде спускатися в темряві і йому буде потрібен орієнтир. Вранці Боян не з'явився, ми прийняли рішення спускатися. Погода зіпсувалася остаточно.

Спустившись в базовий табір, я дізнався від Сергія, що він бачив Бояна в бінокль 3 травня на висоті близько 7500м. Він повільно йшов на вершину, а в 10.30 його приховала хмара, почалася негода. Більше Бояна не бачили. Боян здійснював сходження "соло", без страховки, без мотузок, а маршрут ряснів тріщинами, розривами льодовиків, крутими льодовими і комбінованими ділянками схилів. Трагедія сталася 3 травня, інакше б він повернувся в намет на 7400.

Протягом наступного тижня погода була погана, це не дозволило нам піднятися, сніг знову падав, і був сильний вітер. Нам вдалося вийти 11 травня, 13-го ми були в таборі 3. Намету Бояна більше не було, сильні пориви віднесли її вниз по схилу. Я знайшов тільки його футболку, аптечку і трохи їжі.

У ніч на 14 травня ми вийшли на сходження, вітер знову був дуже сильним. Ми піднялися на Центральний Пік.

Пошуком Бояна були зайняті китайські рятувальники, які вирушили в табір 2 на 6700 м. Були задіяні армія, поліція, тибетська адміністрація. Три непальських вертольоти (фактично два, третій чекав на кордоні) пролетіли навколо Дулі-Пангма на різній висоті, але цей пошук не дав результатів.

Кілька разів шерпи пропонували Бояну йти разом і ходити в зв'язці. Він завжди відмовлявся. Він хотів йти один, йти першим і розуміти, що він «візьме» гору, але, на превеликий жаль, вона взяла його …

Ми, учасники з української сторони – Сергій Бершов і я, Олександр Настенко, сумуємо за цією мужньою Людиною з величезною душею і висловлюємо наші співчуття його родині та болгарського народу.

Олександр Настенко»

Рубрика:
Спорт

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Завантажити ще

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: